Badania rynku – to o nich musisz wiedzieć
Rozumienie zachodzących zjawisk związane jest z uświadomieniem sobie własnej kondycji. W tym celu można przeprowadzić procesy badawcze, które będą odpowiadać ujawniającym się potrzebom. Mogą to być na przykład badania rynku, które będą prowadzone w sposób regularnych, a w skład nich będzie wchodzić gromadzenie, opracowywanie i analizowanie danych.
Rynek powinien zostać poddany badaniu
Procesy badawcze z zasady rozpoczynają się od zdefiniowania problemu, który zostanie przebadany. Problem ten powinien być skonkretyzowany, a przy tym realny do osiągnięcia. Natomiast kończą się wraz z zaprezentowaniem wyników oraz wniosków i zaleceń. Przeprowadzenie badań rynku przydaje się w sprawie między innymi:
- analizy sytuacji;
- przeprowadzania próbnych badań marketingowych;
- kreowania marki.
W ramach przywołanych badań przeprowadza się analizę rynku, które jest osobnym badaniem polegającym na jednorazowym zebraniu danych oraz opisaniu sytuacji rynkowej w bieżącej sytuacji. Umożliwia to ocenę dotychczas podejmowanych działań.
O badaniu na różne sposoby
Badania te można podzielić biorąc pod uwagę przedmiot badania bądź metodykę gromadzenia danych czy sposób pozyskiwania danych. Koncentrując się na przedmiocie badania dzieli się je na:
- demoskopowe tj. badania opinii publicznej, gdzie gromadzi się dane dotyczących danych społeczno-ekonomicznych;
- ekonomiczne, które gromadzą dane koncentrując się na wielkości sprzedaży, cenie, zysku z dystrybucji, sile nabywczej itp.
Z danymi można zrobić wszystko
W związku z metodyką gromadzenia danych wyróżnia się badania jakościowe i ilościowe. Każda z tych grup dostarcza innych informacji i koncentruje się na różnych ich wymiarze. Dane jakościowe pozwalają na zrozumienie zagadnienia poprzez stawienie pytanie dlaczego, a ilościowe są tzw. danymi twardymi skoncentrowanymi na pytaniu ile. Trzeci sposób pozyskiwania danych skoncentrowany na sposobach ich pozyskiwania mówi o dwóch rodzajach badań rynkowych:
- pierwotne – dotyczą pozyskiwania danych od konkretnego grupy ankietowanych;
- wtórne – nakierowane są na dane już istniejące.
Badając rynek w głównej mierze uwzględnia się kwestie związane z rynkiem zbytu, a więc wielkość obrotów oraz łatwość sprzedaży.
Motywacja w centrum zainteresowania
Pozyskując wyniki badania można czerpać z nich potrzebną wiedzę na różne tematy, a ponadto właściwie określać cele rozwojowe. Przeprowadzone badania rynku mają stanowić formę motywacji, która pozwala na ukierunkowanie podejmowanych działań oraz pozwala na skuteczne wykorzystywanie zasobów.