Badania rynku
RozwĂłj firmy oznacza nie tylko dostosowanie do zmieniajÄ cych siÄ warunkĂłw, ale teĆŒ wybieganie w przyszĆoĆÄ (np. co moĆŒe zmieniÄ siÄ w strukturze rynku, co moĆŒe wpĆynÄ Ä na popyt, czy co spodoba siÄ klientom). Ten proces rozwoju najlepiej jest przeprowadziÄ, opierajÄ c siÄ na solidnych podstawach. NiewÄ tpliwie zaĆ jednÄ z najlepszych metod wnioskowania o tym, co zmieni siÄ w otoczeniu firmy jest przeprowadzenie badaĆ marketingowych i badaĆ rynku. DostarczÄ one informacji o samym rynku (np. struktura, konkurencja), firmie (jej marka, przekazy reklamowe), produktach (ocena ich jakoĆci, ocena opakowaĆ), a takĆŒe kliencie (preferencje, czy wartoĆÄ klienta). Tylko rzetelna i wiarygodna analiza tych informacji umoĆŒliwi wyciÄ gniÄcie wnioskĂłw sĆuĆŒÄ cych rozwojowi firmy w krĂłtkiej i dĆugiej perspektywie. JeĆli chcemy zaplanowaÄ przyszĆoĆÄ, musimy zbadaÄ podstawy.
Zakres
Badania rynku sÄ bardzo pojemnym pojÄciem. CzÄsto je stosujemy nie zagĆÄbiajÄ c siÄ w szczegĂłĆy. StÄ d niejasne rozumienie, co siÄ pod nimi kryje. A mogÄ zawieraÄ w sobie bardzo szeroki, bÄ dĆș teĆŒ wÄ ski zakres. NaleĆŒy upewniÄ siÄ, co naleĆŒaĆoby zbadaÄ, kiedy, gdzie, z kim naleĆŒy rozmawiaÄ, na jakie tematy. Nie trzeba na szczÄĆcie badaÄ wszystkiego naraz przy pomocy peĆnego zestawu dostÄpnych metod badawczych. Najpierw trzeba dokonaÄ wyboru zakresy badania, nastÄpnie wybraÄ metody/techniki i grupy respondentĂłw. Trzeba zdawaÄ sobie sprawÄ z tego, jak trudny to wybĂłr i znaleĆșÄ odpowiedniÄ firmÄ badawczÄ , z ktĂłrej ekspertami bÄdziemy konsultowaÄ kolejne pomysĆy. WeĆșmy np. pod uwagÄ skrĂłtowe przedstawienie tego, co moĆŒe kryÄ siÄ pod pojÄciem badanie rynku: segmentacja rynku, jego struktura, ryzyka, pozycjonowanie produktu, opinie o produktach/usĆugach, stopieĆ reagowania na promocjÄ i reklamÄ, nisze na rynku, rynki testowe, czy analiza cen.
Metody/techniki
Kiedy juĆŒ dokonaliĆmy wyboru zwiÄ zanego z wyborem zakresu, jaki chcemy badaÄ, musimy wybraÄ metody i techniki badawcze. JeĆli chodzi o aspekt iloĆciowy, mogÄ to byÄ ankiety papierowe, przeprowadzane z ankietowanym face to face, ankiety elektroniczne (zamiast na papierze zaznacza siÄ odpowiedzi na tablecie czy smart fonie), ankiety internetowe (CAWI), czy badania za poĆrednictwem telefonu (CATI). SÄ teĆŒ analizy SWOT, analizy danych zastanych, studia przypadku i pewne standardy badaĆ jakoĆciowych (fokusy, IDI, tajemniczy klient). W badaniach rynku doskonale sprawdzajÄ siÄ zwĆaszcza te jakoĆciowe. Ale ten wybĂłr teĆŒ naleĆŒy skonsultowaÄ z ekspertami, ĆŒeby nie popaĆÄ w nadmierny minimalizm bÄ dĆș odwrotnie â w przesadne urozmaicenie. Zagwarantujmy sobie wpĆyw na rozwĂłj firmy. Zlecajmy badania, zbierajmy dane, analizujmy, wyciÄ gajmy wnioski. Niech badania rynku stanÄ siÄ nieodĆÄ cznÄ czÄĆciÄ budowania strategii przedsiÄbiorstwa.